Wychodząc z domu i wsiadając do samochodu każdy z nas chce czuć się bezpiecznie czy to za kółkiem, czy jako pasażer pojazdu. Dla wielu osób jazda autem to czysta przyjemność, dla innych obowiązek lub jedyny sposób przemieszczania się. I chyba przyznacie rację, że raczej nikt, odpalając silnik, nie myśli o ewentualnym wypadku czy kolizji, która mogłaby się przytrafić danego dnia?
Statystyki pokazują niestety, że jest ich dość sporo. Każdego dnia. Powodów jest wiele. Zmęczenie, brak rozwagi czy skupienia, nieostrożność, warunki atmosferyczne, brawura, jak również alkohol. Nie zawsze jest to zależne jedynie od nas.
Jakich wypadków drogowych jest najwięcej? Czego unikać lub na co uważać, by do wypadku nie doszło?
W oparciu o dane z raportu o wypadkach drogowych w Polsce w 2019r., którego autorem jest Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, wyznaczyć można trzy główne rodzaje przyczyn tychże wypadków : czynnik ludzki, pojazd (sprawność techniczna) i pozostałe (przeszkody, obiekty na drodze). Elementem spośród nich uznanym za zawodny najbardziej jest właśnie czynnik ludzki.
W roku 2019 ok. 90% wypadków drogowych miało miejsce z powodu czynnika ludzkiego. Do największych dramatów na drogach dochodzi przez brak odpowiedzialnego zachowania i podejmowania złych decyzji, przez ludzką brawurę i oczywiście alkohol. Więcej statystyk znajdziecie w artykule: “Przyczyny i sprawcy wypadków w Polsce w 2019 roku”
Gdy winnym wypadku jest kierowca
- Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu – jedna z głównych przyczyn wypadków na drogach w momencie, gdy zajeżdżamy komuś drogę lub zmuszamy innego kierowcę do gwałtownego hamowania.
Im więcej rozbudowanych dróg w Polsce, tym zdaje się przybywać egoistycznych kierowców nietolerujących znaczenia pierwszeństwa na drodze. Wielu kierowców po prostu nie zna przepisów ruchu drogowego należycie, stąd brak umiejętności dostosowania się do nich. Powszechnym zjawiskiem stało się wyjeżdżać z drogi podporządkowanej wymuszając na kierowcy jadącym poprawnie, aby gwałtownie zahamował. O ile często kończy się na pisku opon i chwili strachu, są sytuacje, w których oprócz stłuczki, są ranni i zabici.
- Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu drogowego – jedna z głównych przyczyn wypadków śmiertelnych na polskich drogach. Zachowania na drodze, które są niezgodne z prawem, zagrażają wszystkim uczestnikom ruchu drogowego, a w tym przypadku oznacza to, że obowiązkiem kierowcy jest jechać z taką prędkością, która zapewni panowanie nad pojazdem.
Z uwzględnieniem warunków danego ruchu, tj. : widoczność, stan kierowanego pojazdu, stan drogi, natężenie ruchu, warunki atmosferyczne.
Pamiętajmy, że wraz ze wzrostem prędkości, zapanowanie nad pojazdem będzie stawało się coraz trudniejsze, zwłaszcza w sytuacji nagłego zagrożenia.
I tu należy wspomnieć o tzw. “młodych kierowcach”, czyli kierujących posiadających krótki staż. Ich niewielkie doświadczenie, podejmowanie często złych decyzji plus brawurowy styl jazdy to nierzadko tragiczne w skutkach połączenie.
- Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu oznakowanym – jest to wykroczenie karane dość wysoko ze względu na niebezpieczeństwo grożące pieszemu.
Groźnym w skutkach jest również manewr omijania pojazdu, który zatrzymał się, aby pierwszeństwa pieszemu ustąpić. Kierowanie pojazdem jest ogromną odpowiedzialnością. Kierowca odpowiada za życie swoje, pasażerów i innych uczestników ruchu, w tym również pieszych, więc wszelkie czynności narażające ich na szwank (a jest ich niestety każdego dnia na drogach sporo) jest surowo karane.
Niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami, manewr nieprawidłowego wyprzedzania czy choćby kierowcy pod wpływem alkoholu to kolejne sytuacje doprowadzające do dużej ilości wypadków, choć ich liczba jest mniejsza niż z wyżej wymienionych powodów.
Warto wspomnieć, że wśród kierowców powodujących wypadki drogowe dominująca grupa to mężczyźni między 18 a 24 rokiem życia, wbrew ogólnym plotkom i śmiechom zwątpienia w umiejętności kobiet na drogach.
Kolejną ciekawostką jest fakt, że, wbrew wszelkim obawom związanym z często niebezpieczną aurą pogodową w miesiącach zimowych, to właśnie latem, a w szczególności w czerwcu, dochodzi do największej ilości wypadków spowodowanych przez kierowców. Natomiast w przypadku winy pieszego najtragiczniejsze miesiące to październik i grudzień. Wiąże się to z coraz krótszym dniem i zmrokiem zapadającym dość szybko, pogarszającymi się warunkami atmosferycznymi, dodatkowo ciemna jesienno zimowa odzież nie ułatwia dostrzeżenia pieszego. O tym, jak ustalić odpowiedzialność za wypadek, jest napisane w artykule: https://mubi.pl/poradniki/odpowiedzialnosc-za-wypadek-komunikacyjny/
Do ich najgroźniejszych w skutkach przewinień należy przede wszystkim wtargnięcie na jezdnię tuż przed nadjeżdżający pojazd (ponad połowa wszystkich wypadków z winy pieszego), czy wkroczenie na jezdnię zza przeszkody lub pojazdu. I znów najwięcej, bo ok. 70% winnych to piesi płci męskiej, jednak przedział wiekowy to 60+.
Leave a Reply