Zarejestrowałeś się do lekarza specjalisty na podstawie wystawionego skierowania? Pamiętaj, aby dostarczyć oryginał skierowania do poradni w ciągu 14 dni!
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeśli posiadasz skierowanie do lekarza specjalisty w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej lub do szpitala, to zapisując się w kolejce oczekujących na udzielenie świadczenia zdrowotnego zobowiązany jesteś do tego, aby dostarczyć w ciągu 14 dni oryginał skierowania. W myśl obowiązującego przepisu art. 20 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych świadczenia opieki zdrowotnej w szpitalach i świadczenia specjalistyczne w ambulatoryjnej opiece zdrowotnej udzielane są według kolejności zgłoszenia w dniach i godzinach ich udzielania przez świadczeniodawcę, który zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Jednakże, abyś został wpisany na tzw. „listę oczekujących” koniecznym jest dostarczenie do placówki leczniczej oryginału skierowania. Brak tego dokumentu upoważnia świadczeniodawcę do usunięcia pacjenta z listy oczekujących. Oznacza to, że nie dostarczenie oryginału skierowania spowoduje, iż stracisz zarezerwowany termin. Pamiętaj o tym, bowiem w przeciwnym wypadku może dojść do sytuacji, gdzie pomimo, iż zarejestrowałeś się na konkretny termin nie będziesz mógł skorzystać z porady specjalisty.
Jednocześnie wskazujemy, że w przypadku gdy lekarz decyduje o potrzebie wypisania skierowania na badania lub do poradni specjalistycznej, to ma on obowiązek jego wystawienia na odpowiednim druku. Należy podkreślić, że lekarz wypisuje odpowiedni druk wyłącznie po przeprowadzeniu bezpośredniego zbadania pacjenta, bowiem tylko on może w danej chwili ocenić czy stan zdrowia pacjenta uzasadnia wystawienie odpowiedniego zaświadczenia lub skierowania. Jak podkreśla Rzecznik Praw Pacjenta, w tego typu przypadkach bezprawne jest odsyłanie pacjentów bądź ich bliskich do lekarzy rodzinnych. Co istotne, omawiana sytuacja dotyczy zarówno udzielanych pacjentowi świadczeń zdrowotnych w szpitalnym oddziale ratunkowym, na izbie przyjęć czy też w nocnej i świątecznej opiece zdrowotnej.
W związku z powyższym, wszyscy pacjenci, którzy znaleźli się w takiej sytuacji i uważają, że ich prawa zostały naruszone, powinni skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii – 800 190 590 czynnej pn. – pt. w godz. 9:00 – 21:00. Dyżurujący pracownicy udzielają informacji jak w danej sytuacji należy postąpić oraz wskazują przysługujące pacjentowi środki prawne.
Leave a Reply