Kolejny raz w tym miesiącu spotykasz się w pracy z nieuzasadnioną krytyką, podważaniem kompetencji i niewybrednymi docinkami? Czy to szef znów miał zły dzień? A może współpracownikowi ponownie nie udał się żart? Nie łudź się – to już mobbing!
„Mobbing to działania wymierzone w stosunku do pracownika lub przeciw niemu, które polegają na długotrwałym i uporczywym nękaniu. Mają one doprowadzić do obniżenia poczucia własnej wartości oraz przydatności zawodowej danej osoby, ośmieszyć ją, poniżyć, a także wyeliminować ze środowiska pracy bądź przynajmniej wyizolować” – wyjaśnia w wywiadzie dla serwisu infoWire.pl Alicja Biernat z Kancelarii Adwokackiej EIR Legal Alicja Biernat.
Ofiarą mobbingu padają najczęściej ludzie bardzo wrażliwi, emocjonalni i podatni na stres, np. z powodu trudnej sytuacji rodzinnej czy materialnej. Na ten rodzaj przemocy psychicznej narażeni są również pracownicy, którzy wykryli w firmie nieprawidłowości, a następnie je zgłosili, oraz osoby zdolne i ambitne, szybko pnące się po szczeblach kariery.
Jak radzić sobie z mobbingiem? „Trzeba być asertywnym i nie pozwalać przekraczać swoich granic” – stwierdza adwokat. Na pewno nie powinno się pozostawać biernym i godzić na dalszy samodzielny rozwój sytuacji. O swoim problemie należy porozmawiać z innymi zatrudnionymi osobami, zwłaszcza działem kadr, lub pracodawcą. Dobrze, jeśli w firmie wprowadzono procedurę antymobbingową, dzięki której pracownik wie, co zrobić, kiedy jest szykanowany. Po pomoc można zgłosić się też do instytucji zajmujących się ofiarami mobbingu i do Państwowej Inspekcji Pracy. „Nie warto się bać. Trzeba reagować i nie czekać do czasu, aż zdrowie będzie w tak kiepskim stanie, że znajdziemy się w szpitalu” – radzi rozmówczyni.
Photo credit: schnappischnap / Foter / CC BY
Leave a Reply