– CIR informuje:
Podczas dzisiejszego posiedzenia rząd przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Rada Ministrów wysłuchała informacji o wdrażaniu ustawy z 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury.
Projekt nowelizacji ustawy przewiduje lepszy nadzór nad rynkiem usług przewozowych w Polsce. Eliminuje również nieuczciwą konkurencję między przewoźnikami oraz zapewnia większą ochronę rynku wewnętrznego przed nieuczciwą konkurencją ze strony przewoźników spoza Unii Europejskiej. Doprecyzowuje ponadto obowiązujące przepisy dotyczące kontroli przestrzegania obowiązków i warunków przewozu drogowego. Zgłoszone propozycje dostosowują polskie prawo do rozwiązań obowiązujących w UE.
Zgodnie z projektem, dokonano kategoryzacji tzw. poważnych naruszeń obowiązków i warunków przewozu drogowego: „najpoważniejsze naruszenia” – NN, „bardzo poważne naruszenia” – BPN i „poważne naruszenia” – PN. Pozwoli to na zautomatyzowanie wymiany informacji między Polską a pozostałymi państwami członkowskimi UE, jeśli chodzi o poważne naruszenia przepisów unijnych (i ich kwalifikacji), które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego (wymóg dobrej reputacji jest niezbędny do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego).
Nowe rozwiązania zakładają, że „poważne naruszenie”, „bardzo poważne naruszenie” lub „najpoważniejsze naruszenie” może być popełnione nie tylko przez przewoźnika drogowego i zarządzającego transportem, ale również przez kierowcę. Natomiast wszczęcie postępowania w sprawie spełnienia wymogu dobrej reputacji uzależnione będzie od częstotliwości występowania naruszeń.
Projekt przewiduje, że w przypadku wykonywania transportu intermodalnego (chodzi o przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden rodzaj transportu) wysyłający będzie musiał sporządzić i przekazać przewoźnikowi drogowemu deklarację, w której prawidłowo określi masę kontenera lub nadwozia wymiennego. Natomiast przewoźnik drogowy będzie musiał okazać deklarację na żądanie uprawnionego organu kontroli (np. Inspekcji Transportu Drogowego).
Zaproponowano, aby nowe prawo weszło w życie 1 czerwca 2018 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po 3 miesiącach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Rada Ministrów wysłuchała informacji o wdrażaniu ustawy z 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, przedłożonej przez ministra edukacji narodowej.
Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) jest jednym z narzędzi koordynacji polityki państwa w zakresie uczenia się przez całe życie, stanowiącego odpowiedź na potrzeby współczesnej gospodarki opartej na wiedzy. Wszystkie resorty są zaangażowane w zadania związane z włączaniem kwalifikacji do ZSK, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji rynkowych.
Działania związane z włączaniem kwalifikacji rynkowych do ZSK są niezwykle ważne ze względu na troskę o jakość kwalifikacji nadawanych poza szkołami i uczelniami. Na rynku funkcjonuje obecnie bardzo wiele dyplomów i certyfikatów, ale tylko niektóre z nich potwierdzają realne umiejętności. W ZSK przewidziano mechanizmy, które mają stać na straży jakości procesu potwierdzania umiejętności. Pełne wdrożenie tego systemu to wspólna odpowiedzialność całego rządu.
Rada Ministrów podejmuje działania nakierowane na przyspieszenie włączania kwalifikacji do ZSK. W resortach procedowanych jest ponad 40 wniosków o włączenie kwalifikacji rynkowych, przygotowywany jest również przegląd kwalifikacji uregulowanych przepisami prawa. Uprawnione ustawowo podmioty przygotowują do zgłoszenia kolejne projekty kwalifikacji. Przynajmniej 40 kwalifikacji spoza oświaty i szkolnictwa wyższego powinno wejść do ZSK przed końcem 2018 r.
kom/ mgost/
Źródło informacji: CIR
Leave a Reply